Term: Cele SMART
(ang. SMART Goals) Metoda formułowania celów, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel (w języku angielskim powiemy o „sprytnym” celu – ang. smart oznacza „sprytny”).
SMART (poza swoim podstawowym, „sprytnym”, znaczeniem) to akronim od angielskich słów określających cel:
- Specific (skonkretyzowany, konkretny) – dobrze zdefiniowany, jasny i jednoznaczny,
- Measurable (mierzalny) – z określonymi kryteriami, które mierzą postępy w osiąganiu celu,
- achievable (osiągalny) – możliwy do osiągnięcia,
- Realistic (realistyczny, istotny) – ważny dla stawiającego cel, będący w zasięgu ręki,
- Time-bound (określony bądź osadzony w czasie) – z ustalonym terminem wykonania.
Można również spotkać odmiany modelu SMART, w których A jest skrótem od Ambitious (Ambitny), a R – od Relevant (odpowiedni).
Wykorzystując metodę SMART do formułowania celów warto pamiętać o szczegółowych pytaniach, które ułatwiają postawienie dobrego celu.
- Specific – by dobrze zdefiniować cel, weź pod uwagę pięć pytań:
- Kto jest zaangażowany w ten cel?
- Co chcę osiągnąć?
- Gdzie ten cel ma zostać realizowany?
- Kiedy chcę osiągnąć ten cel?
- Dlaczego chcę osiągnąć ten cel?
- Measurable – by cel był mierzalny, zadaj sobie pytania:
- Skąd będziemy wiedzieć, że cel został osiągnięty?
- Jaki wskaźnik ilościowy mnie interesuje? (Ile?)
- Achievable – by ocenić, czy cel jest osiągalny, zadaj sobie pytania:
- Czy mam(y) zasoby i możliwości, aby osiągnąć cel? Jeśli nie, czego mi brakuje?
- Czy inni zrobili to wcześniej z powodzeniem?
- Realistic – cel będzie realistyczny, jeśli wierzysz, że możesz go osiągnąć. W związku z tym odpowiedz na pytania:
- Czy osiągnięcie celu jest dla Ciebie istotne?
- Czy jesteś w stanie zaangażować się w osiągnięcie celu?
- Time-bound – cel musi być ograniczony w czasie. Zadaj sobie pytania:
- Czy mój cel ma termin rozpoczęcia?
- Do kiedy chcesz osiągnąć swój cel?
Rozwijając metodę SMART można dodać do niej kolejne dwa elementy dobrze opisanego celu, które utworzą akronim SMARTER (ang. smarter, sprytniejszy):
- Exciting (ekscytujący) – cel, którego osiąganie nas zaangażuje.
- Recorded (zapisany) – cel, który jest zanotowany, dodatkowo motywuje do działania.
Kategoria hasła: Zarządzanie
« Wróć do Słownika