Term: Cyfrowy model biznesowy
(ang. Digital Business Model)
Cyfrowy model biznesowy to rozwiniecie koncepcji modeli biznesowych opracowanych w latach 90., a potem rozwiniętych na początku XXI wieku przez teoretyków zajmujących się tzw. przedsiębiorczością technologiczną (najpierw tzw. dotcomy a potem startupy). O ile klasyczne modele biznesowe skupione są na przepływie głównie wartości materialnych i mierzalnych (produkty, usługi), cyfrowe modele danych są skupione na pozyskiwaniu, obróbce i wykorzystaniu (w tym monetyzacji) danych w sposób ciągły i w czasie niemal rzeczywistym. Ta dodatkowa warstwa działania biznesu stała się szczególnie ważna w odniesieniu do firm wykorzystujących zaawansowane technologie w celu podniesienia skuteczności obsługi klientów (Smart Factory) i dlatego budowanie cyfrowych modeli biznesowych stało się jednym z zagadnień programu Przemysłu 4.0.
Cyfrowy model biznesowy to rozwiniecie koncepcji modeli biznesowych opracowanych w latach 90., a potem rozwiniętych na początku XXI wieku przez teoretyków zajmujących się tzw. przedsiębiorczością technologiczną (najpierw tzw. dotcomy a potem startupy). O ile klasyczne modele biznesowe skupione są na przepływie głównie wartości materialnych i mierzalnych (produkty, usługi), cyfrowe modele danych są skupione na pozyskiwaniu, obróbce i wykorzystaniu (w tym monetyzacji) danych w sposób ciągły i w czasie niemal rzeczywistym. Ta dodatkowa warstwa działania biznesu stała się szczególnie ważna w odniesieniu do firm wykorzystujących zaawansowane technologie w celu podniesienia skuteczności obsługi klientów (Smart Factory) i dlatego budowanie cyfrowych modeli biznesowych stało się jednym z zagadnień programu Przemysłu 4.0.