Term: Cyfrowy model biznesowy
(ang. Digital Business Model)
Cyfrowy model biznesowy to rozwiniecie koncepcji modeli biznesowych opracowanych w latach 90., a potem rozwiniętych na początku XXI wieku przez teoretyków zajmujących się tzw. przedsiębiorczością technologiczną (najpierw tzw. dotcomy a potem startupy). O ile klasyczne modele biznesowe skupione są na przepływie głównie wartości materialnych i mierzalnych (produkty, usługi), cyfrowe modele danych są skupione na pozyskiwaniu, obróbce i wykorzystaniu (w tym monetyzacji) danych w sposób ciągły i w czasie niemal rzeczywistym. Ta dodatkowa warstwa działania biznesu stała się szczególnie ważna w odniesieniu do firm wykorzystujących zaawansowane technologie w celu podniesienia skuteczności obsługi klientów (Smart Factory) i dlatego budowanie cyfrowych modeli biznesowych stało się jednym z zagadnień programu Przemysłu 4.0.
Cyfrowy model biznesowy to rozwiniecie koncepcji modeli biznesowych opracowanych w latach 90., a potem rozwiniętych na początku XXI wieku przez teoretyków zajmujących się tzw. przedsiębiorczością technologiczną (najpierw tzw. dotcomy a potem startupy). O ile klasyczne modele biznesowe skupione są na przepływie głównie wartości materialnych i mierzalnych (produkty, usługi), cyfrowe modele danych są skupione na pozyskiwaniu, obróbce i wykorzystaniu (w tym monetyzacji) danych w sposób ciągły i w czasie niemal rzeczywistym. Ta dodatkowa warstwa działania biznesu stała się szczególnie ważna w odniesieniu do firm wykorzystujących zaawansowane technologie w celu podniesienia skuteczności obsługi klientów (Smart Factory) i dlatego budowanie cyfrowych modeli biznesowych stało się jednym z zagadnień programu Przemysłu 4.0.
W założeniu, digitalizacja produktu lub usługi jest realizowana bez szkody dla propozycji wartości, która jest oferowana klientowi. Innymi słowy: efektywność i zyski płynące z cyfryzacji nie zmniejszają postrzeganej wartości klienta.
Model ten może być wykorzystywany w różnych branżach od wydawców prasy po wypożyczalnie filmów czy kursy fitness. Digitalizacja umożliwia przeniesienie „realnego biznesu” do Internetu, ale też pozwala na opracowanie całkowicie nowych propozycji wartości. Nowe propozycje wartości mogą opierać się o wykorzystanie przemysłowego Internetu rzeczy (IIoT), sztucznej inteligencji (AI) czy rozwiązania chmurowe.