Term: Łańcuch wartości w przemyśle
(ang. Value Chain)
Łańcuch wartości dla przemysłu pozwala na zaplanowanie ewentualnych wykupów i przejęć, ponieważ pozwala ustalić, gdzie się lokują najbardziej opłacalne elementy tego łańcucha i dzięki wykupywaniu firm generujących największą wartość i integrowaniu ich ze sobą można uzyskać marżowość na poziomie wyższym niż przeciętna w danej branży/przemyśle/sektora.
Koncepcja Value Chain zaproponowana przez Michaela Portera w 1985 roku szybko stała się popularna wśród firm produkcyjnych, ponieważ dobrze odzwierciedlała procesową, wzajemnie powiązaną naturę działania środowiska przemysłowego.
Łańcuch wartości pozwalał analizować dobór partnerów w ramach łańcuchów podwykonawstwa, dostaw i eliminować z niego firmy, który niewiele wnosiły do końcowego produktu lub wręcz obniżały jego wartość dla klienta.
Synonimy hasła:
Value Chain
Kategoria hasła: Zarządzanie
« Wróć do Słownika