Term: Model 7S
Koncepcja opisująca zmieniającą się organizację za pomocą siedmiu składowych, które mogą ulec zmianie, aby dana transformacja odniosła sukces. Wszystkie z tych składowych są ze sobą wzajemnie powiązane.
Koncepcja 7S została wypracowana przez konsultantów firmy doradczej McKinsey. Podczas wdrażania zmian i transformacji, model można wykorzystywać jako listę kontrolną i sprawdzać, na jakie zasoby organizacji zmiana ma wpływ i jaki jest to wpływ.
Model dzieli siedem składowych organizacji na dwie kategorie: twarde (Strategia, Struktura, Systemy) oraz miękkie (Wspólne wartości, Kompetencje, Styl, Ludzie). Nazwa metody jest akronimem zbudowanym z pierwszych liter angielskich terminów opisujących składowe – stąd 7S.
Przyjrzyjmy się bliżej tym składowym:
- Systemy (ang. Systems) – składowa obejmująca wszystkie formalne regulacje, procedury i systemy, pozwalające prawidłowemu funkcjonowanie przedsiębiorstwa np. system IT, system wynagrodzeń, procedury księgowe.
- Strategia (ang. Strategy) – składowa, która obejmuje misję, wizję oraz plany organizacji.
- Struktura (ang. Structure) – składowa opisująca formalne zależności pomiędzy jednostkami organizacyjnymi, z których składa się organizacja.
- Styl zarządzania (ang. Style) – składowa, która odnosi się do stylu zarządzania, przyjętych sposobów działań podejmowanych przez przełożonych oraz sposobu postępowania członków organizacji we wzajemnych kontaktach.
- Ludzie (ang. Staff) – składowa, która obejmuje procesy rozwoju oraz socjalizacji pracowników. Celem tyhc procesów jest sprawienie, aby pracownik był efektywnym i usatysfakcjonowanym członkiem organizacji. Obejmuje m.in. stawiane wymagania oraz specjalności zatrudnionych pracowników, system oceny pracowników, szkolenia itp.
- Kompetencje (ang. Skills) – składowa ta obejmuje istotne kompetencje, które wspierają pozostałe elementy organizacji.
- Wspólne wartości (ang. Shared values) – kluczowe zasady oraz filozofia postępowania powszechnie znane w organizacji, którymi kierują się wszyscy pracownicy.
Jeśli chcesz określić wpływ transformacji na zasoby organizacji:
- W pierwszym kroku wybierz obszar, na który transformacja będzie miała największy wpływ. Zapisz, jaki wpływ będzie miała transformacja, czyli jak zmieni się dana składowa, aby osiągnąć stan docelowy/cele transformacji.
- Wybierz kolejną składową modelu i zastanów się, jaki wpływ będzie miała transformacja na ten obszar. Zapisz swoje spostrzeżenia.
- Wybierz kolejny obszar i powtórz opisaną w punkcie 2. Analizę.
- Jeśli pozostały jeszcze składowe, które nie zostały poddane analizie, to wróć do punktu 3. Jeśli wszystkie składowe zostały już przeanalizowane, to przejdź do kolejnego kroku.
- Stwórz listę zmian we wszystkich obszarach.
W wyniku przeprowadzonej analizy otrzymasz listę zmian i interakcji pomiędzy składowymi (zasobami) organizacji.
Kategoria hasła: Zarządzanie
« Wróć do Słownika