Term: Zarządzanie produktem [PLM]

(ang. Product Lifecycle Management)

Zarządzanie cyklem życia produktu to systematyczne podejście do zarządzania serią zmian, przez które przechodzi produkt, od projektu i rozwoju po ostateczne jego wycofanie lub utylizację. PLM jest związany bezpośrednio z produkcją, ale zdefiniowana struktura zarządzania może być również zastosowana do opracowywania oprogramowania i świadczenia usług.

Klasa systemów informatycznych, które są stosowane do zarządzania danymi produktu na przestrzeni całego jego cyklu życia. Systemy klasy PLM programowo integrują wiele aplikacji oraz narzędzi informatycznych przedsiębiorstwa, które osobno realizują cząstkowe cele biznesowe, a jako całość, działając w jednym zintegrowanym środowisku systemowym, umożliwiają zarządzanie wszystkimi aspektami i procesami związanymi z kompleksowym rozwojem produktu (początek życia), jego utrzymaniem i serwisowaniem (środek życia) oraz jego wycofaniem z użycia (koniec życia). Realizacja paradygmatu PLM możliwa jest dzięki odpowiedniemu zastosowaniu zestawu technologii wspierających wspólne (zespołowe) tworzenie, wykorzystywanie i rozpowszechnianie zasobów intelektualnych i danych związanych z produktem od momentu powstania pomysłu na produkt, poprzez całe jego istnienie. Systemy PLM umożliwiają realizację między innymi następujących aktywności: zarządzanie przepływem pracy, zarządzanie strukturą i konfiguracją produktu, zarządzanie zmianą techniczną, zarządzanie dokumentacją produktową, zarządzanie procesami produkcyjnymi, zarządzanie projektami, zarządzanie opcjami i wariantami produktu.

Kategoria hasła: Zarządzanie
« Wróć do Słownika