Term: Praca standaryzowana
(ang. standardized work)
Najlepsza metoda bezpiecznego i wydajnego wykonywania pracy na wymaganym poziomie jakości. Wykonując pracę w sposób powtarzalny, uzyskuje się powtarzalny efekt.
Standaryzacja pracy zapewnia:
- bezpieczeństwo pracy ludzi, urządzeń i danych,
- oczekiwaną jakość,
- najefektywniejszy sposób wykorzystania zasobów maszynowych i ludzkich,
- utrzymanie założonego tempa produkcji,
- bieżące monitorowanie i weryfikację procesu,
- zwiększenie elastyczności załogi poprzez łatwą wymienność,
- podstawę do efektywnego szkolenia.
Warunkami koniecznymi do ustandaryzowania procesu są jego powtarzalność i możliwość opisania.
Szeroko stosowana standaryzacja odnosi się także do pozornie niepowtarzalnych działań, takich jak usuwanie awarii, rozwiązywanie problemu lub inwestycja w nowe wyposażenie. Takie działania można ustandaryzować poprzez procedury, listy kontrolne oraz inne narzędzia, które zapewniają uzyskanie powtarzalnego wyniku i najefektywniejsze podejście.
Niezbędne do zapewnienia powtarzalności są:
- zasoby (surowce, materiały, urządzenia, umiejętności ludzi, itp.) potrzebne do zapewnienia niezakłóconego przepływu,
- ustalona kolejność wykonywania pracy, dzięki której mamy powtarzalne wyniki w zakresie bezpieczeństwa, jakości i wydajności,
- ustalony czas taktu i obliczone czasy cyklu dla każdego wyrobu i stanowiska.
Dzięki zapewnieniu stabilności, możliwe jest systemowe rozwiązywanie problemów i doskonalenie procesu. Standaryzacja operacji wytwórczych i usługowych jest podstawą do automatyzacji i robotyzacji procesów i czynności. Umożliwia także skalowanie działalności poprzez powielanie modelu funkcjonowania. Przestrzeganie standardu ułatwiają instrukcje pracy standaryzowanej opisujące kroki, elementy pracy, układ stanowiska, wymagania jakościowe, ilościowe i czasowe, najlepiej w postaci wizualnej oraz cykliczne audyty pracy standaryzowanej wykonywane na różnych poziomach organizacji.