Spam

Niechciana, niezamówiona przez odbiorców informacja o charakterze handlowym lub inna niechciana wiadomość tekstowa. Wysyłana masowo (do wielu odbiorców) w formie reklamy przez różne firmy lub hakerów (spamerów) mających na celu wyłudzenie danych osobowych lub zdobycie dostępu do komputera.

Spam jest rozpowszechniany za pośrednictwem poczty elektronicznej. Działania spamerów przynoszą szkody w postaci zapychania (blokowania) całych serwerów lub pojedynczych skrzynek mailowych. Za spam możemy uznać nie tylko niezamówione informacje handlowe, ale wszelkie niepożądane i niebezpieczne treści, które dołączane są do informacji przesyłanych w sieci. Mogą to być np. maile nawiązujące do aktualnie ważnych wydarzeń, dodatkowe nadmiarowe załączniki do e-maili, fałszywa korespondencja, witryny będące jedynie zbiorami reklam i linków, podejrzanej reputacji reklamy, wpisy na serwisach społecznościowych osób podszywających się pod znajomych, oferty pracy lub informacja o sposobie szybkiego wzbogacenia się (np. spadek), komunikaty sugerujące awarię komputera i wykrycie wirusów. Tak szeroko pojmowanego spamu nie powinno się lekceważyć, należy się przed nim chronić, poprzez stosownie odpowiednich zabezpieczeń systemów filtracji poczty czy systemu antywirusowego. Z analizy obecnych trendów wynika, że ok. 60% całego spamu może zawierać szkodliwe oprogramowanie typu malware lub ransomware, co dodatkowo potwierdza, by spam traktować bardzo poważnie.

Kategoria hasła: Cyberbezpieczeństwo
« Wróć do Słownika