Postępy
0% ukończone

Kolejnym podejściem wartym uwagi jest podejście „Design Thinking”, które powstało na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii.

„Design Thinking”, najczęściej jest używany tam, gdzie mamy do czynienia z tzw. „wicked problems”

Czyli problemami, które nie można rozwiązać w sposób oczywisty. Z reguły są to skomplikowane zagadnienia w których należy połączyć kompetencje z różnych obszarów tzn.:

Technologii, Biznesu, Projektowania, Psychologii, Socjologii itp.

„Design Thinking”, stosowany jest do tworzenia rozwiązań innowacyjnych.

Dzięki tej metodzie mamy pewność, że rozwiązania będą niestandardowe z holistycznym podejściem.

Transkrypt

„Design Thinking” to podejście do tworzenia nowych rozwiązań, produktów zorientowane na skuteczne zaspokojenie potrzeb użytkownika.

Głównymi założeniami podejścia Design Thinking jest koncentracja na:

  • Użytkowniku – dogłębne zrozumienie jego uświadomionych i nieuświadomionych potrzeb.
  • Kreatywnej kolaboracji – spojrzenie na problem z wielu perspektyw, szukanie nowych rozwiązań, wyjście poza utarte schematy.
  • Eksperymentowaniu i testowaniu hipotez – budowanie prototypów i częste zbieranie informacji zwrotnej od użytkowników.

Podejście Design Thinking podzielone jest na sześć etapów:

EMPATYZACJA

Pierwszym etapem jest głębokie zrozumienie potrzeb i problemów użytkownika.

Kluczowe jest rozpoznanie problemów i motywacji, które mają wpływ na ludzkie wybory i zachowania.

W celu pozyskania jak najwięcej informacji o potrzebach stosuje się: mapy empatii, wywiady etnograficzne, obserwacje użytkowników, ankiety rozpoznawcze wraz z dokładną analiza środowiska.

DEFINIOWANIE PROBLEMU

Definiowanie problemu to synteza informacji zebranych podczas Fazy Empatii w celu zdefiniowania co jest właściwym problemem.

Etap ten wymaga przełamania ram myślowych i przyzwyczajeń, które ograniczają pole widzenia.

Celem zdefiniowania prawdziwego problemu stosuje się między innymi techniki:

  • przeformułowania problemu,
  • technika 5x why, czyli pięciu dlaczego
  • mapowanie problemu na osi jak? vs po co?

GENEROWANIE POMYSŁÓW

Jest to etap generowania różnych rozwiązań dotyczących danego problemu.

Podstawowym zadaniem jest stosowanie zasad burzy mózgów. W praktyce oznacza to, następujące postulaty

  • proponuj nawet najbardziej szalone rozwiązania,
  • nie oceniaj,
  • buduj na pomysłach innych,
  • nie przyzwyczajaj się do swojego pomysłu, pozbądź się ego,
  • nie koncentruj się na ograniczeniach.

BUDOWANIE PROTOTYPÓW

Celem tego etapu jest nie jest tworzenie modeli o cechach zbliżonych do produktu końcowego. Najważniejsza jest możliwość wizualnego zaprezentowania pomysłu użytkownikom i szybkie zebranie opinii na temat rozwiązania.

Ważne jest szybka informacja zwrotna od użytkownika i potwierdzenie czy prototyp jest zgodny z realnymi potrzebami.

Jeśli nie jest, to szybko można zmienić kierunek rozwiązanie i uniknąć niepotrzebnych kosztów.

TESTOWANIE

Na tym etapie ważne jest ustalenie parametrów testowania, które określają wynik końcowy.

Ważne jest, aby testowanie odbyło się w realnym środowisku, co potwierdzić może realne zastosowanie zdefiniowanego rozwiązania.

Sprawdź się

Skip to content