Kolejnym podejściem wartym uwagi jest podejście „Design Thinking”, które powstało na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii.
„Design Thinking”, najczęściej jest używany tam, gdzie mamy do czynienia z tzw. „wicked problems”
Czyli problemami, które nie można rozwiązać w sposób oczywisty. Z reguły są to skomplikowane zagadnienia w których należy połączyć kompetencje z różnych obszarów tzn.:
Technologii, Biznesu, Projektowania, Psychologii, Socjologii itp.
„Design Thinking”, stosowany jest do tworzenia rozwiązań innowacyjnych.
Dzięki tej metodzie mamy pewność, że rozwiązania będą niestandardowe z holistycznym podejściem.
Transkrypt
„Design Thinking” to podejście do tworzenia nowych rozwiązań, produktów zorientowane na skuteczne zaspokojenie potrzeb użytkownika.
Głównymi założeniami podejścia Design Thinking jest koncentracja na:
- Użytkowniku – dogłębne zrozumienie jego uświadomionych i nieuświadomionych potrzeb.
- Kreatywnej kolaboracji – spojrzenie na problem z wielu perspektyw, szukanie nowych rozwiązań, wyjście poza utarte schematy.
- Eksperymentowaniu i testowaniu hipotez – budowanie prototypów i częste zbieranie informacji zwrotnej od użytkowników.
Podejście Design Thinking podzielone jest na sześć etapów:
EMPATYZACJA
Pierwszym etapem jest głębokie zrozumienie potrzeb i problemów użytkownika.
Kluczowe jest rozpoznanie problemów i motywacji, które mają wpływ na ludzkie wybory i zachowania.
W celu pozyskania jak najwięcej informacji o potrzebach stosuje się: mapy empatii, wywiady etnograficzne, obserwacje użytkowników, ankiety rozpoznawcze wraz z dokładną analiza środowiska.
DEFINIOWANIE PROBLEMU
Definiowanie problemu to synteza informacji zebranych podczas Fazy Empatii w celu zdefiniowania co jest właściwym problemem.
Etap ten wymaga przełamania ram myślowych i przyzwyczajeń, które ograniczają pole widzenia.
Celem zdefiniowania prawdziwego problemu stosuje się między innymi techniki:
- przeformułowania problemu,
- technika 5x why, czyli pięciu dlaczego
- mapowanie problemu na osi jak? vs po co?
GENEROWANIE POMYSŁÓW
Jest to etap generowania różnych rozwiązań dotyczących danego problemu.
Podstawowym zadaniem jest stosowanie zasad burzy mózgów. W praktyce oznacza to, następujące postulaty
- proponuj nawet najbardziej szalone rozwiązania,
- nie oceniaj,
- buduj na pomysłach innych,
- nie przyzwyczajaj się do swojego pomysłu, pozbądź się ego,
- nie koncentruj się na ograniczeniach.
BUDOWANIE PROTOTYPÓW
Celem tego etapu jest nie jest tworzenie modeli o cechach zbliżonych do produktu końcowego. Najważniejsza jest możliwość wizualnego zaprezentowania pomysłu użytkownikom i szybkie zebranie opinii na temat rozwiązania.
Ważne jest szybka informacja zwrotna od użytkownika i potwierdzenie czy prototyp jest zgodny z realnymi potrzebami.
Jeśli nie jest, to szybko można zmienić kierunek rozwiązanie i uniknąć niepotrzebnych kosztów.
TESTOWANIE
Na tym etapie ważne jest ustalenie parametrów testowania, które określają wynik końcowy.
Ważne jest, aby testowanie odbyło się w realnym środowisku, co potwierdzić może realne zastosowanie zdefiniowanego rozwiązania.