Co należy wykonać, aby ukończyć etap uświadamiania?
Poznanie wybranych koncepcji biznesowych
Efektywna transformacja cyfrowa wymaga ze strony organizacji poznania pewnych koncepcji dotyczących w szczególności zwinnego zarządzania i szeregu innych koncepcji biznesowych. Pomagają one w kreowaniu dodatkowych możliwości, niezbędnych do świadczenia nowoczesnych usług cyfrowych oraz ewolucji organizacji stosujących te możliwości, i obejmują:
- Projektowanie skoncentrowane na użytkowniku (ang. user-centered design)
Organizacja, która rozwija stosowanie projektowania zorientowanego na użytkownika, może regularnie konsultować się z użytkownikami w trakcie procesu projektowania, przedstawiając do weryfikacji koncepcje i gotowe systemy. - Praktyki Lean i metodyka Agile
Nowoczesne produkty zaczynają się od optymalizacji lub ponownego opracowywania procesów i produktów biznesowych. W nowoczesnych usługach cyfrowych wszystkie produkty są dostosowane do zmian w biznesie i misji, wspierają je, a czasem do nich prowadzą. - Innowacje dysruptywne i podejście Design Thinking
Transformacja może zasadniczo zmieniać sposób, w jaki ludzie i systemy pracują, aby tworzyć innowacje transformacyjne, a nie przyrostowe. Jest to szczególnie ważne przy usprawnianiu procesów organizacyjnych i biznesowych. Ramy design thinking można skutecznie stosować, aby pomóc organizacji pokonać przepaść. Celem narzędzia jest pomoc w znalezieniu rozwiązań zorientowanych na użytkownika, pomoc w procesie pracy zorientowanym na zespół oraz wspieranie kultury ciągłych innowacji.
Z powyższymi zagadnieniami powinni zapoznać się zarówno liderzy, jak i zespoły i kadra zarządzająca.
Ocena możliwości analitycznych organizacji
Istnieje kilka sposobów, które pomagają określić, jakie kroki należałoby podjąć, aby kultura organizacji dążyła do tego, aby być bardziej opartą na danych. Jednym z nich jest ocena poziomu zaawansowania rozwiązań analitycznych z których korzysta organizacja. Wśród metod najczęściej stosowanych jest ta zaproponowana w 2015 roku przez Carla Andersona w książce Creating a Data-Driven Organization.
Każda organizacja powinna przeprowadzać ocenę według skali zaproponowanej przez Andersona, za każdym razem kiedy jest w niej przeprowadzany choćby jeden etap realizacji projektu lub wdrażania/modyfikacji produktu lub modelu biznesowego. Tabela opisująca poziomy skali Andersona jest dostępna w wersji online szkolenia.
Tabela 1. Poziomy zdolności analitycznych: aspirujący (ang. aspirational), doświadczony (ang. experienced) i transformatywny (ang. transformed). Opracowano na podstawie materiałów z http://bit.ly/sloan-big-data. Źródło: Creating a Data-Driven Organization, Carl Anderson, O’Reilly Media, Inc. 2015
Poziom aspirujący | Poziom doświadczony | Poziom transformatywny | |
Użyj analityki, aby uzyskać… | działania korygujące | wskazówki | rekomendacje |
Przy podejmowaniu decyzji stosuj rygorystyczne podejście | rzadko | czasem | przeważnie |
Możliwość przechwytywania, agregowania i analizowania lub udostępniania informacji i spostrzeżeń | ograniczona | umiarkowana | wysoka |
Sprawność funkcjonalna | finanse i budżetowanie operacje i produkcja sprzedaż i marketing | wszystkie funkcje z poziomu aspirujący strategia/rozwój biznesowy obsługa klienta badania i rozwój produktów | wszystkie funkcje z poziomów aspirujący i doświadczony zarządzanie ryzykiem doświadczenie klienta planowanie siły roboczej zarządzanie ogólne zarządzanie marką i marketingiem |