Postępy
0% ukończone
Co należy wykonać, aby ukończyć etap planowania?
Żeby ukończyć ten etap, należy wprowadzić wdrożenia w dwóch głównych zakresach.
Pierwszym obszarem jest zarządzanie zasobami. W tym przypadku etap kończy się np. wdrożeniem projektów usprawniających procesy produkcyjne w zakresie zużycia materiałów, energii oraz przepływu odpadów.
W zakresie zgodności i innowacji etap kończy się:
- stwierdzeniem zgodności firmy oraz łańcucha dostaw z obowiązującymi zasadami i przepisami;
- weryfikacją minimalizacji wpływu na środowisko w zakresie całego cyklu życia produktu. Służą do tego podstawowe testy porównawcze, pomiary i komunikacja;
- aktywowaniem w ramach procesów biznesowych określonych działań mających na celu zmniejszanie środowiskowego oddziaływania firmy;
- wybraniem kluczowych interesariuszy, których zadaniem będzie realizacja konkretnych jednorazowych projektów, prowadzących do zmniejszenia wpływu firmy na środowisko.
Zgodnie z zaleceniami ekspertów McKinsey & Company proces transformacji powinien uwzględniać trzy działania , które odnoszą się do całego łańcucha zrównoważonych wartości. Są to następujące elementy:
- określenie punktu odniesienia i celu–czyli podjęcie decyzji, ile chce się osiągnąć w procesie zmian. W tym punkcie odpowiedz na pytanie: jak dobrzy możemy być? Czas trwania tego działania szacowany jest na 4–6 tygodni.
- określenie rdzenia działań i poprowadzenie inicjatywy tworzenia wartości – na przykład może być to powołanie zespołów , które będą realizować inicjatywy w zakresie innowacji i ulepszeń. Do ich zadań może należeć m.in. współpraca z partnerami w celu dekarbonizacji obszarów łańcucha dostaw o wysokiej emisji CO2. W tym punkcie odpowiedz na pytanie: jak to osiągnąć? Szacowany czas trwania działań to około 10–12 tygodni.
- zmiana organizacji – np. skalowanie i wdrażanie udanych inicjatyw, śledzenie skuteczności w odniesieniu do założonych celów transformacji oraz urzeczywistnianie zamierzeń. Przewidywany czas trwania to minimum 5 miesięcy.
Więcej informacji znajdziesz w opracowaniu „Buying into a more sustainable value chain” z 2021 roku, dostępnego na stronie firmy McKinsey and Company.