Wiele przedsiębiorstw, które przeprowadzają transformację modelu biznesowego, bardzo dobrze radzi sobie na etapie pracy twórczej, czyli generowania pomysłów i zamiany idei w koncepcję modelu. Na papierze powstają atrakcyjne propozycje i modele biznesowe.
W tym momencie część firm zatrzymuje się w procesie transformacji. Przedsiębiorstwo przechodzi od razu do budowania „idealnego” modelu biznesowego (ze wszystkimi szczegółami, w tym technologicznymi) i czyni to przed rozmową z (potencjalnym) klientem. Problem z takim podejściem polega na tym, że:
- jest ono drogie,
- jest ono czasochłonne,
- pochłania dużo zasobów,
- jego efektem jest model „idealny” dla twórców, a nie dla klienta.
Alternatywnym sposobem działania jest testowanie koncepcji cyfrowego modelu biznesowego.
Proces testowania jest to cykl, który obejmuje następujące fazy:
- Wizualizacja koncepcji – narysuj i opisz pomysł na model biznesowy w wybranym szablonie (np. kanwie modelu biznesowego).
- Identyfikacja wszystkich założeń, jakie zostały poczynione przy tworzeniu modelu.
- Wybór najistotniejszych założeń do przetestowania – nie możesz sprawdzić wszystkiego.
- Budowanie hipotez niezbędnych aby zweryfikować założenia.
- Wybór odpowiedniego testu, który pozwoli w akceptowalnym czasie i z zachowaniem rozsądnych kosztów sprawdzić maksymalną liczbę założeń.
- Opracowanie konfiguracji testu – stwórz plan testowania, wybierz grupę testową, miejsce realizacji testu itp.
- Przeprowadzenie testu.
- Analiza wyników i aktualizacja koncepcji modelu biznesowego.
Cykl testowania koncepcji modelu biznesowego przedstawiono poniżej: