Postępy
0% ukończone

Przed wytypowaniem obszarów audytu należy określić stopień innowacji w przedsiębiorstwie. Pozwoli to na określenie potrzeby innowacji, również w zakresie zaawansowanych technologii obróbkowych. Poniżej wskazano kryteria innowacyjności, ograniczone do tych, które mogą mieć związek z innowacyjnymi technologiami produkcyjnymi/wytwórczymi.

  • Wybrane podejścia do pomiaru innowacyjności to: liczba nowych produktów jako wskaźnik sukcesu innowacji produktowych;
  • efekty sukcesu strategicznego, w ramach którego całokształt działań firmy jest w jakiś sposób poprawiany, a przynajmniej część z tych korzyści może zostać przypisana bezpośrednio lub pośrednio innowacji, np. wzrost przychodów lub udziału w rynku, zwiększona zyskowność itp.

Bardziej specyficzne efekty innowacyjności to:

  • liczba nowych produktów wprowadzonych w ostatnich trzech latach;
  • procentowa wielkość sprzedaży i/lub osiągniętych z niej zysków (nowe produkty);
  • czas wejścia na rynek (porównywany z normami w danej gałęzi przemysłu);
  • koszt produktu w porównaniu z obecnymi trendami w danym sektorze;
  • jakość w porównaniu z tendencjami w danym sektorze;
  • możliwości produkcyjne w danym sektorze;
  • roboczogodziny przypadające na nowy produkt;
  • średni czas potrzebny na cały proces innowacyjny.

Inne stosowane miary innowacyjności przedsiębiorstw:

  • liczba wprowadzanych innowacji;
  • rodzaje innowacji;
  • innowacje zamierzone;
  • długość cykli prac badawczych i wdrożeniowych;
  • wysokość wydatków na zakupy B+R;
  • wartość sprzedaży nowych wyrobów na jednego zatrudnionego.

Najczęściej spotykane kryteria podziału mierników innowacyjności to:

  • potencjał innowacyjny;
  • proces innowacyjny;
  • efekty procesów innowacyjnych.

Przed przygotowaniem transformacji należy przygotować syntetyczną Strategię Technologiczną. Pomocne może być znalezienie odpowiedzi na osiem pytań:

  1. Jakie mają być zakres i częstotliwość przedsięwzięć technicznych i w jakim czasie mogą być one prowadzone?
  2. Czy programowane zmiany w dominującej mierze odnosić się będą do innowacji produktowych czy procesowych, czy też do obu jednocześnie?
  3. Jaki ma być poziom wyprzedzania innowacji, czyli poziom nowoczesności i oryginalności rozpatrywany na tle kryteriów światowych lub krajowych? Czy przedsiębiorstwo ma być innowatorem-pionierem, czy przyjmować postawę „naśladowania” (powielania), która polega na dostosowywaniu się do nowych technologii, nowych produktów (patenty, licencje itd.)?
  4. Jakie mają być podstawowe źródła innowacji (własne, pozyskane z otoczenia)?
  5. Jaki jest możliwy i ekonomicznie uzasadniony poziom nakładów inwestycyjnych na poszczególne innowacje? Jakie są źródła finansowania (wewnętrzne, zewnętrzne)?
  6. W jakiej skali utrzymywać własne zdolności badawcze? Jakie mają być relacje nakładów kierowanych na badania podstawowe, stosowane i prace rozwojowe?
  7. Jakie będą konsekwencje innowacji i transferu technologii dla organizacji służb B+R, zarządzania produkcją, systemu zaopatrzenia i komercjalizacji?
  8. W jaki sposób przedsiębiorstwo będzie chronić swoją własność z zakresu wynalazczości i własność intelektualną oraz dążyć do upowszechnienia innowacji?

Z powyższej strategii technologicznej wynikać będą wskazania do wprowadzenie innowacji w postaci zaawansowanych technologii wytwarzania / technologii obróbkowych.

Potencjalnymi obiektami transformacji w przedsiębiorstwie będą:

  • park maszynowy;
  • pogrupowanie obrabiarek w gniazda, linie i wydziały realizujące określoną strategię produkcji (np. elastyczne czy autonomiczne systemy produkcyjne);
  • procesy technologiczne i sposób ich harmonogramowania;
  • narzędzia;
  • oprzyrządowanie;
  • systemy transportowe;
  • systemy magazynowania;
  • infrastruktura informatyczna przygotowania technologii;
  • kwalifikacje kadry technologów i kadry zarządzającej.
Skip to content