Określenie wydajności poszczególnych działań wraz ze znalezieniem obszarów zmniejszonej produktywności, a także przeprowadzenie sugerowanej analizy procesów, poparte szkoleniami z danej kompetencji i nowych rozwiązań z zakresu IT i ICT, pozwoli na jednoznaczne określenie wpływu tych działań na wydajność pracy w przedsiębiorstwie. Sugerowane jest zastosowanie podziału na korzyści w zakresie zdarzeń losowych oraz w zakresie ogólnej wydajności przedsiębiorstwa.
Dobrymi wyznacznikami poziomu szkoleniowego są: krótki test przeprowadzany na końcu każdego segmentu szkolenia, rozmowa podsumowująca oraz ankieta, będąca narzędziem doskonalenia dla zespołu trenerów. Według opracowanej przez MIT listy cech dobrego szkoleniowca, kilka najważniejszych to:
- pewność siebie;
- doświadczenie w zakresie przekazywanej wiedzy;
- rozumienie motywacji pracowników biorących udział w szkoleniu;
- bycie „człowiekiem” a nie „bohaterem”;
- wysokie zdolności techniczne;
- koncentracja na konkretnych potrzebach i rozwiązaniach.
Stworzono również listę cech, które pozwalają rozpoznać osobę, która nie będzie dobrym trenerem dla pracowników. Są to m.in.:
- mało interesująca forma przekazywania wiedzy;
- brak odniesień do literatury lub rekomendowanych opracowań/podręczników;
- brak wymagań w zakresie pracy własnej kursantów;
- brak pewności co do prezentowanego materiału;
- ignorowanie informacji zwrotnej od uczestników odnośnie zakresu lub metod prowadzonego szkolenia.
Popularnym sposobem testowania nowo zdobytych umiejętności jest przekazywanie wiedzy współpracownikom – pozwala to na określenie, czy wiedza uczestnika kursu w danym zakresie jest na tyle dobrze rozwinięta, że jest on w stanie przekazać w sposób skondensowany najważniejsze jej aspekty innym osobom.