Postępy
0% ukończone

Od dłuższego czasu następuje proces ciągłych zmian kompetencji, które są niezbędne zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Głównymi założeniami postępu są: ułatwienie pracy, zwiększenie wydajności oraz skrócenie czasu potrzebnego do wykonania poszczególnych zadań. Chęć ułatwienia sobie pracy jest czymś naturalnym, dążono do tego już w starożytności. Proste maszyny liczące – liczydła – pozwalały osobom odpowiedzialnym za prowadzenie rachunków na łatwiejsze obliczenia i kategoryzację wartości. Współcześnie możliwości obliczeniowe komputerów i smartfonów, które posiada prawie każdy z nas, o całe rzędy wielkości przewyższają moc obliczeniową urządzeń, które pozwoliły człowiekowi wylądować na Księżycu. Niezwykle ważnym krokiem w rozwoju komunikacji było uruchomienie Internetu, bazującego na sieci wojskowej ARPANET funkcjonującej w latach 1963-1990. Dzięki ogólnoświatowemu systemowi połączeń komputerowych, pakiety danych, które wcześniej musiały być wprowadzane ręcznie lub przy zastosowaniu kart perforowanych, obecnie mogą być przesyłane w formie cyfrowej poprzez wprowadzenie kilku komend.

Pandemia COVID-19 dodatkowo przyśpieszyła proces cyfryzacji, przyczyniając się do popularyzacji rozwiązań z branży ICT, takich jak komunikatory czy wspólna praca nad plikiem w chmurze. Praca zdalna umożliwiła tysiącom osób wykonywanie swoich obowiązków w domowym zaciszu, pozwalając na oszczędność czasu potrzebnego na dojazdy. Największym beneficjentem tych zmian została branża IT, w której pracownicy najczęściej nie musieli konsultować rozwiązań i problemów w kontakcie bezpośrednim. Pandemia spowodowała znaczny wzrost zainteresowania narzędziami, które do tej pory stosowane były właśnie w tej branży (Zoom, Teams, Discord itp). Zauważyć można również rosnącą cyfryzację komunikacji pomiędzy obywatelem lub przedsiębiorcą a administracją państwową – np. profil zaufany pozwalający na meldunek, umówienie się na spotkanie w celu zarejestrowania pojazdu lub e-recepta. Te i inne rozwiązania, które ograniczają konieczność fizycznego stawienia się w urzędzie lub placówce, znacznie przyśpieszyły cały proces administracyjny i pozwoliły oszczędzić czas zarówno urzędników, jak i obywateli. Obecnie nikt nie wyobraża sobie prowadzenia firmy bez korzystania z narzędzi cyfrowych takich jak m.in. wiadomości e-mail, prowadzenie księgowości w specjalistycznej aplikacji czy zapisywanie stanów magazynowych w arkuszu kalkulacyjnym.

Postępująca cyfryzacja i optymalizacja pracy zmieniają wymagania stawiane pracownikom oraz przedsiębiorstwom. Każdy pracownik musi pogodzić się z koniecznością obsługi oprogramowania, bez względu na to czy jest to aplikacja komputerowa czy specjalistyczny interfejs do obsługi urządzenia. Internet rzeczy (IoT – Internet of Things) dodatkowo zwiększa dostępność danych, które można analizować zdalnie, bez konieczności sprawowania kontroli nad procesem w jego bezpośredniej bliskości.

Skip to content