Term: Transdyscyplinarność

Świat staje się coraz bardziej złożony, a jednym z tego przejawów jest wielopłaszczyznowość. Wyzwania stojące przed człowiekiem także takie się stają i do zmierzenia się z nimi nie wystarcza już wąska specjalizacja (popularne podejście w przeszłości). Próba wyjaśniania problemów z wykorzystaniem dorobku wielu dziedzin nauki staje się kluczową kompetencją.

Istotne jest zrozumienie różnicy pomiędzy interdyscyplinarnością i transdyscyplinarnością. Tkwi ona w podejściu do granic między obszarami (dyscyplinami nauki: np. biologią i matematyką). Interdyscyplinarność dotyka obszarów granicznych dyscyplin, korzystając z uniwersalnych metod badawczych. Natomiast transdyscyplinarność można rozumieć jako przestrzeń dotychczas nie zagospodarowaną całkowicie przez żadną z dyscyplin. Wraz z upływem czasu nowe domeny stają się nowymi dyscyplinami, powstają metody, schematy i wzorce służące do ich wyjaśniania (także poprzez odpowiedni język, nowe pojęcia), jednakże w tym samym czasie tworzy się także przestrzeń interferencji tych nowych dyscyplin.

Transdyscyplinarność w kontekście kompetencji to umiejętność rozumienia i wykorzystywania pojęć i metod z wielu obszarów życia do rozwiązywania problemów.

Kategoria hasła:
« Wróć do Słownika