Term: Immersyjność

Cecha technologii dostarczającej wrażeń (np. wirtualnej rzeczywistości) polegająca na zdolności do zastąpienia całości lub części bodźców ze środowiska rzeczywistego sztucznymi. Według jednej z pierwszych definicji jest to “stopień w jakim wyświetlacz komputerowy jest w stanie dostarczyć inkluzywną, ekstensywną, otaczającą i żywą iluzję rzeczywistości dla zmysłów człowieka” (“extent to which computer displays are capable of delivering an inclusive, extensive, surrounding and vivid illusion of reality to the senses of a human participant”; Slater & Wilbur, 1997, s. 604). Niekiedy błędnie utożsamiana z presence, jednakże presence to zjawisko psychologiczne będące funkcją immersji charakteryzującej technologię. Innymi słowy immersja jest prekursorem wystąpienia presence.

Badacze podejmowali próby pomiaru immersji na podstawie subiektywnych opinii użytkowników (np. Jennett i wsp., 2008; polska adaptacja: Strojny i Strojny, 2014).

Jennett, C., Cox, A. L., Cairns, P., Dhoparee, S., Epps, A., (2008). Measuring and defining the experience of immersion in games. International Journal of Human-Computer Studies, 66, 641–661.

Slater, M., & Wilbur, S. (1997). A framework for immersive virtual environments (FIVE): Speculations on the role of presence in virtual environments. Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6(6), 603-616.

Strojny, P., & Strojny, A. (2014). Kwestionariusz immersji–polska adaptacja i empiryczna weryfikacja narzędzia. Homo Ludens, 1(6), 171-186.

Synonimy hasła:
Immersja
Kategoria hasła:
« Wróć do Słownika