Term: Realizm wirtualnego środowiska (subiektywny)

Subiektywny i mierzalny stan psychologiczny polegający na odczuwaniu określonego stopnia podobieństwa różnych aspektów wirtualnego środowiska do rzeczywistości. Poziom realizmu obiektywnego (technicznej wierności odwzorowania) oraz subiektywne jego postrzeganie mogą się od siebie różnić (Bowman i McMahan, 2007), przy czym ten drugi jest ważniejszy dla wykonania zadań, transferu umiejętności i poczucia obecności w środowisku wirtualnym. Dlatego aby uzupełnić możliwości kontroli poziomu realizmu, stosowane są narzędzia pomiarowe odwołujące się do jego pomiaru na podstawie oceny użytkowników. Jednym z nich jest Kwestionariusz Realizmu VR (Poeschl i Doering, 2013; wersja polska: Lipp i wsp., 2021).

Pozwala on mierzyć cztery aspekty realizmu:

  • realizm sceny,
  • realizm zachowania postaci,
  • realizm wyglądu postaci,
  • realizm dźwiękowy.

Bowman, D. A., & McMahan, R. P. (2007). Virtual reality: how much immersion is enough?. Computer, 40(7), 36-43.

Lipp, N., Sterna, R., Dużmańska-Misiarczyk, N., Strojny, A., Poeschl-Guenther, S., & Strojny, P. (2021). VR Realism Scale—Revalidation of contemporary VR headsets on a Polish sample. PloS One, 16(12), e0261507.

Poeschl, S., & Doering, N. (2013). The German VR Simulation Realism Scale-Psychometric Construction for Virtual Reality Applications with Virtual Humans. Annual Review of Cybertherapy and Telemedicine, 11, 33-37.

Kategoria hasła:
« Wróć do Słownika