Term: Innowacja

Coraz powszechniejsze staje się użycie słów: innowacja, innowacyjność, innowacyjny. W kontekście rozwoju przedsiębiorstwa innowacyjny jest produkt czy usługa, które mają potencjał rynkowy. Jednakże w odniesieniu do funduszy unijnych definicja innowacji jest ściśle określona i zgodna z podręcznikiem Oslo Manual (Podręcznik Oslo Zasady Gromadzenia i Interpretacji Danych Dotyczących Innowacji).

Co do zasady, innowacja to nowy lub ulepszony produkt bądź usługa, jakie są wprowadzone przez przedsiębiorstwo na rynek. Innowacje można podzielić na innowacje w skali oddziaływania na:

  • przedsiębiorstwa,
  • regionu,
  • kraju,
  • świata.

Innowacja przełomowa to taka, która wywiera znaczący wpływ na rynek oraz na działalność gospodarczą firm na tym rynku. Pojęcie to ogniskuje się na skutkach innowacji, a nie na aspekcie nowości. Skutki te mogą na przykład polegać na zmianie struktury rynku, stworzeniu nowych rynków lub doprowadzeniu do sytuacji, w której istniejące produkty staną się przestarzałe.
W zależności od rodzaju wprowadzanych zmian innowacje dzielimy na:
Innowacja produktowa (product innovation) to wprowadzenie wyrobu lub usługi, które są nowe lub znacząco udoskonalone w zakresie swoich cech lub zastosowań. Zalicza się tu znaczące udoskonalenia pod względem specyfikacji technicznych, komponentów i materiałów, wbudowanego oprogramowania, łatwości obsługi lub innych cech funkcjonalnych.
Innowacja procesowe (process innovation) czyli innowacja w obrębie procesu to wdrożenie nowej lub znacząco udoskonalonej metody produkcji lub dostawy. Do tej kategorii zalicza się znaczące zmiany w zakresie technologii, urządzeń oraz/lub oprogramowania.

Kategoria hasła:
« Wróć do Słownika