Zwiększenie efektywności szkoleń z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (XR)

Emilia Mejza-Möller
Ekspert współpracujący z FPPP

Czy technologia rozszerzonej rzeczywistości (XR) może zwiększyć efektywność procesów szkoleniowych? Czy zmiana sposobu prezentowania informacji może przynieść wymierne korzyści w procesie nauki i rozwoju pracowników? Czy zastosowanie XR może przyspieszyć proces digitalizacji i rozwoju przedsiębiorstw?

Obrazy służyły do przekazywania informacji od początków ludzkości, czego przykładem są chociażby egipskie hieroglify czy piktograficzne pismo Majów. Współcześnie zdolność wyszukiwania i wyboru najistotniejszych informacji spośród ogromnych zbiorów danych jest kluczową umiejętnością umożliwiającą funkcjonowanie w świecie. Stanisław Lem przewidział to w swoich futurystycznych książkach już w połowie ubiegłego stulecia. Szacuje się, że do 2023 roku na całym świecie będzie 1,4 mld użytkowników rzeczywistości rozszerzonej (AR)[1].

Stworzenie sposobu prezentacji treści edukacyjnych, zadań, nowych teorii czy instrukcji stanowiskowych, który umożliwi ich szybkie zrozumienie, przyspieszenie procesu uczenia i zapamiętywania, a tym samym lepsze przygotowanie pracowników do efektywnej realizacji zadań jest niebagatelnym wyzwaniem.

Tu z pomocą przychodzi najnowsza technologia – rozszerzona rzeczywistość (XR), która w czasie rzeczywistym łączy świat realny z obrazem cyfrowym. Rozwiązanie to pomaga zneutralizować lukę poznawczą (cognitive gap), która utrudnia właściwe przetwarzanie i przyswajanie informacji. Cognitive gap definiuje się jako różnicę pomiędzy potencjalnymi a realnymi zdolnościami poznawczymi danej osoby.

Zastosowanie XR w szkoleniach dla pracowników daje dużo możliwości i wpływa na:

  • skrócenie czasu nauki,
  • podniesienie kwalifikacji pracowników,
  • większą efektywność pracy.

Jaką technologię rozszerzonej rzeczywistości (XR) zastosować, aby proces szkoleniowy był efektywny? Jest to wyzwanie, z którym muszą zmierzyć się zakłady produkcyjne. Oczywiste jest bowiem, że kwalifikacje kadry przekładają się na sukces przedsiębiorstw. Jak szybko i efektywnie przygotować pracownika do pracy lub zmienić jego kwalifikacje? Proces ten wiąże się ze zmianą podejścia, użyciem nowych technologii i rozwiązań oraz z optymalizacją działań.


Co to jest efektywność?

W ogólnym rozumieniu, efektywność jest to rezultat podjętych działań w stosunku do nakładów poniesionych przez pracodawcę. Z perspektywy pracodawcy szkolenie jest inwestycją i jego przeprowadzenie związane jest z poniesieniem pewnych kosztów, w tym m.in:

  • zaangażowania trenera,
  • wynajęcia sal,
  • przygotowania materiałów,
  • zweryfikowania postępu prac (testy, feedback itp.),
  • zaangażowania organizacyjnego (kadry, zespół administracyjny itp.).

Trzeba też pamiętać o czasie poświęconym na edukację. Podczas szkoleń pracownicy są wyłączeni z codziennych zadań. Naturalne jest więc, że managerowie czy właściciele przedsiębiorstw analizują efektywność i opłacalność szkoleń dla firmy. Ponadto analizy te dostarczają informacji o dalszych krokach rozwojowych i kierunkach zmian w przedsiębiorstwie, np. o zmianie technologii produkcyjnej czy profilu działalności.

Podczas pomiaru efektywności nie należy zapominać też o motywacji. Dobrze przeprowadzone szkolenie podnosi motywację pracowników, trenerów oraz wszystkich osób zaangażowanych w ten proces.


Teoria a efektywność – Model Kirkpatricka

Do mierzenia efektywności działań można posłużyć się różnymi modelami. Jednym z nich jest model stworzony przez Donalda Kirkpatricka, według którego pomiaru efektywności dokonuje się na czterech poziomach:

1Poziom reakcjimierzy zadowolenie pracownika. Zbierane i gromadzone są opinie oraz wrażenia uczestników dotyczące przebiegu szkolenia, oceny programu, użytych metod itd. Ważne jest, aby zakres szkolenia przedstawiony był w sposób przejrzysty, czytelny i zrozumiały. Należy wykorzystać najprostsze techniki, tak aby pracownik mógł samodzielnie zrozumieć zagadnienie.
2Poziom nauczaniawskazuje, na ile uczestnicy szkolenia przyswoili sobie wiedzę i umiejętności, a także na ile zmodyfikowali swoje postawy zgodnie z wyznaczonymi celami.
3Poziom zachowaniaodnosi się do zmian w funkcjonowaniu na stanowisku pracy, które są skutkiem szkolenia. Sprawdza się na ile wiedza, umiejętności i nowe postawy nabyte podczas szkolenia zostaną zastosowane przez pracownika w trakcie wykonywania zadań i obowiązków.
4Poziom rezultatówokreśla ocenę szkolenia z perspektywy funkcjonowania przedsiębiorstwa. Chodzi o pokazanie, w jaki sposób szkolenie i jego efekty wpłynęły na firmę. Jest to etap najtrudniejszy do przeprowadzenia, ponieważ trudno udowodnić czy aktualny stan przedsiębiorstwa wynika z działań szkoleniowych, czy też zależy od innych czynników, takich jak np. sytuacja na rynku, oferta konkurencji itp.

Do mierzenia efektywności metodą ogólną stosowane są: ankiety, testy, analizy wyników oraz współczynniki ROI.

Ankieta

Ankieta – najczęściej stosowane narzędzie, z reguły anonimowe. Zawiera informacje dotyczące samego programu, trenera, organizacji czy metody. Daje tylko ogólny obraz szkolenia, dlatego przy analizie efektywności warto stosować pozostałe narzędzia.

Testy efektywności szkoleń

Testy efektywności szkoleń – są bardziej formalną metodą mierzenia przyswojonej wiedzy i umiejętności. Mogą być stosować w kilku wariantach np.:

  • testy po szkoleniu pokazujące zakres przyswojonej wiedzy,
  • testy na początku i na końcu szkolenia, których porównanie pomaga ocenić czy przyrost wiedzy i umiejętności jest wynikiem przeprowadzonego szkolenia.

Analiza wyników

Analiza wyników – rozmowy z przełożonymi czy współpracownikami na temat sposobu pracy uczestnika szkolenia. Odpowiadają na pytania, na ile szkolenie zmieniło sposób działania pracownika. Źródłem informacji o efektywności szkolenia jest monitoring pracy, analiza wyników ilościowych i jakościowych pracy oraz porównanie ich z wynikami sprzed szkolenia.

Wskaźnik ROI

Wskaźnik ROI – jest uzasadnieniem poniesionych kosztów szkolenia. Daje on odpowiedź na pytanie, ile firma zyskała w stosunku do poniesionych nakładów. Może być zastosowany w określaniu efektywności szkoleń. Zarządzający firmami często wymagają użycia wskaźnika ROI. Jego zastosowanie wymaga świadomego projektowania całego procesu szkoleniowego, a w szczególności formułowania celów szkolenia w sposób możliwy do zmierzenia.


Jak zastosować rozszerzoną rzeczywistość w procesie szkolenia?

W procesie szkolenia najważniejszą miarą jest czas wdrożenia pracownika w nowe obszary wykonywanych zadań oraz poziom wykorzystania umiejętności w środowisku pracy.

Platformy szkoleniowe wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość (XR) posługują się sekwencją zadań, czyli realizacją zadania krok po kroku. W prosty sposób przenoszą pracownika w dedykowane środowisko pracy i przybliżają mu wykonywane zadania. Dają możliwość oswojenia się z nowym miejscem pracy, nową maszyną czy innymi sytuacjami w nowym środowisku. Na przykład pomagają wykształcić u pracownika pamięć mięśniową przy obsłudze zadań wykonywanych na maszynie.

Technologia XR ułatwia przyswajanie wiedzy poprzez zwizualizowanie zagadnienia czy problemu. Wzmacnia lub wręcz zastępuje ludzką wyobraźnię. Pracownik/kursant w odpowiednim momencie ma przed oczami zwizualizowany obiekt (produkt, maszynę, instalację czy sprzęt). Jest to element wspomagający, niezbędny do pełnego zrozumienia zagadnienia.

Wykorzystanie XR zwiększa skuteczność zapamiętywania i jednocześnie rozbudza ciekawość pracowników. Dzięki możliwości przetestowania zdobytej wiedzy w niezwykle interaktywny sposób i w warunkach zbliżonych do rzeczywistych obserwuje się większe zaangażowanie uczestników szkolenia. Ma to duży wpływ na efektywniejsze przyswajanie wiedzy i utrzymanie jej w pamięci długotrwałej. O wiele łatwiej jest przypomnieć sobie konkretne sytuacje czy obrazy, niż suche fakty i definicje.

Technologie AR i VR dają również szerokie możliwości personalizacji. Szkolenie może być grą komputerową, której przebieg jest uzależniony od działań i decyzji podejmowanych przez użytkownika. To również przekłada się na większą atrakcyjność oraz wyższą efektywność.

XR daje możliwość przeprowadzenia realistycznych symulacji, które można wykorzystać np. podczas szkoleń lotniczych. Dzięki VR/AR cały proces nabiera realnego wymiaru. W technologii VR tworzy się również np. e-wycieczki (można je wykorzystać m.in. podczas onboardingu i innych szkoleń wstępnych, aby zapoznać pracownika z układem budynku i jego specyfiką, a także podczas szkoleń dla przewodników itp.) oraz gry edukacyjne ze scenariuszem. Interesującym wykorzystaniem VR/AR są oceniane przez pracowników jako „nudne” szkolenia BHP. Dla tych szkoleń w efektywny sposób można symulować np. techniki gaszenia pożarów czy trudne sytuacje przeciwpożarowe.

Wykorzystując technologię rozszerzonej rzeczywistości (XR) w procesie szkolenia pracownika możemy:

  • analizować czas wykonania zadania przez pracownika,
  • monitorować i identyfikować kroki oraz zadania, które przysparzają pracownikowi najwięcej problemów,
  • indywidualnie dobrać zakres kolejnego szkolenia,
  • zmienić sposób prezentowania informacji,
  • pobudzić kreatywność pracownika wykorzystując wizualizacje,
  • skrócić czas nauki poprzez precyzyjne opisanie problemów.

Rozszerzona rzeczywistość (XR) przenosi szkolenia na inny poziom i tym samym przynosi pracodawcom wymierne korzyści:

  • zmniejsza zaangażowanie trenera,
  • skraca czas wdrażania pracownika na stanowisku pracy,
  • podnosi efektywność procesu,
  • podnosi kreatywność pracownika,
  • skraca czas potrzebny do przekwalifikowania pracowników,
  • stosowanie nowych technologii zwiększa zainteresowanie młodych pracowników.

Rozszerzona rzeczywistość (XR) ma dużo zastosowań. Może być wykorzystywana przy pozyskiwaniu pracowników, definiowaniu i przygotowywaniu stanowisk pracy, szkoleniach BHP, szkoleniach wdrożeniowych czy onboardingu nowych pracowników.


[1] Thomas Alsop, Number of mobile augmented reality (AR) active user devices worldwide from 2019 to 2024 (in billions)

Podobne artykuły

Skip to content