Postępy
0% ukończone
Przed przystąpieniem do transformacji modelu biznesowego warto zapoznać się z wybranymi opracowaniami, które mogą być przydatne na różnych etapach transformacji. Ich listę znajdziesz w wersji online szkolenia.
- Artykuły dotyczące modeli biznesowych, dostępne na stronie Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości: Wyniki wyszukiwania “model biznesowy” – E-learning Przemysłu Przyszłości (przemyslprzyszlosci.gov.pl)
- Rodzaje szablonów modeli biznesowych oraz typy modeli biznesowych:
- Kanwa Modelu Biznesowego (Business Model Canvas): Business Model Canvas – Download the Official Template (strategyzer.com)
- Kanwa Propozycji Wartości: Value Proposition Canvas – Download the Official Template (strategyzer.com)
- Modele biznesowe: Business Models – Definition and Reason: Business Models – Definition and Reason — Business Model Innovation Lab | BMI Lab | Spinoff from the University of St. Gallen
- Typy modeli biznesowych: O. Gassmann, K. Frankenberger, & M. Csik (2014).The business model navigator: 55 models that will revolutionise your business (1st ed.). Upper Saddle River, NJ: FT Press.
- Tworzenie modeli biznesowych: A. Osterwalder, Y. Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012.
- Propozycja wartości: A. Osterwalder, Y. Pigneur i wsp., Projektowanie propozycji wartości, ICAN Institute, Warszawa 2015.
- World Economic Forum, Next-Generation Business Models A Guide to Digital Marketplaces: WEF_Marketplaces_guidebook_2021.pdf (weforum.org)
- Mapa trendów: Mapa Trendów · Infuture Institute
Jeśli chcesz transformować swój model biznesowy, to mogą Ci pomóc następujące działania przygotowawcze:
- Udokumentuj, czyli narysuj i opisz, swój obecny główny model biznesowy. Możesz w tym celu skorzystać z Kanw Modelu Biznesowego lub „trójkąta” Sankt Gallen.
- Zbierz informacje dotyczące ekosystemu biznesowego, w jakim działasz – istniejące trendy lub zmiany wywołane przez COVID-19. Wybierz najważniejsze czynniki, które mogą mieć wpływ na twój model biznesowy.
- Przeprowadź rozmowy z klientami lub potencjalnymi klientami na temat ich problemów – wystarczy nie więcej niż 10 takich wywiadów.
- Zidentyfikuj nowe możliwości i szanse wynikające ze zmian w otoczeniu i zmian potrzeb klienta.