Wśród pytań, które zadajemy sobie, aby dowiedzieć się, w jaki sposób przedsiębiorstwo korzysta z danych, te istotne z punktu widzenia analizy danych, mogą brzmieć następująco: czy twoje przedsiębiorstwo korzysta z danych do:
- optymalizacji kluczowych procesów operacyjnych i biznesowych,
- ograniczenia ryzyka związanego z bezpieczeństwem, zgodnością i zarządzaniem,
- odkrywania nowych źródeł przychodów, klientów, produktów, przychodów operacyjnych i rynkowych,
- stworzenia bardziej zróżnicowanych, atrakcyjnych doświadczeń klienta.
Większość organizacji nie ma pojęcia, jak odpowiedzieć na te pytania, ponieważ brakuje im wzorca, do którego mogłyby się odnieść. Potrzebują one testu porównawczego. Jedną z takich metryk, wzorców, jest Big Data Business Model Maturity Index (wskaźnik dojrzałości modelu biznesowego w zakresie Big Data).
Na kryteria przystąpienia do transformacji w obszarze obiegu danych składają się kryteria wspólne dla wszystkich obiektów transformacji i kryteria specyficzne. Do kryteriów wspólnych dla procesów organizacyjnych i biznesowych możemy zaliczyć w szczególności:
- Zamodelowane procesy biznesowe – wszystkie procesy w organizacji powinny być opisane za pomocą diagramów. Opisanie procesów i zależności pomiędzy nimi umożliwia nakreślenie zadań związanych z transformacją.
- Wdrożony system ERP – poprawnie wdrożony system ERP, który posiada aktywne i właściwie wdrożone moduły w zakresie co najmniej: kadr/płac, finansów/księgowości, gospodarki materiałowej, budżetowania i planowania, controllingu.
Kluczowe obiekty działań transformacyjnych w przedsiębiorstwach powinny także spełniać kryteria specyficzne dla poszczególnych obszarów:
- Zarządzanie (ang. Management)
- wdrożony moduł zarządzania produkcją w systemie ERP;
- wdrożony moduł zarządzanie projektami i podejście projektowe do realizacji inicjatyw w przedsiębiorstwie; zarządzanie budżetami i harmonogramami projektów;
- Działania operacyjne (ang. Operations)
- wdrożony moduł zarządzania produkcją w systemie ERP, jeśli przedsiębiorstwo prowadzi działalność produkcyjną;
- wdrożony moduł sprzedaż w systemie ERP;
- Marketing / Sprzedaż (ang. Marketing / Sales)
- wdrożony moduł sprzedaż w systemie ERP;
- wdrożony i aktywny system klasy CRM (ang. Customer Relationship Management);
- skonfigurowane konto Google Analytics;
- wdrożony system zbierania danych ze stron WWW, np. Google Analytics;
- zainstalowany Piksel Facebooka, o ile prowadzone są kampanie Facebook Ads;
- Finanse (ang. Finance)
- wdrożony moduł zarządzania produkcją w systemie ERP;
- Prace badawczo-rozwojowe (ang. Research and Development)
- zdefiniowana została strategia prac badawczo-rozwojowych przedsiębiorstwa oraz określone zostały wybrane problemy badawcze;
- wdrożony moduł zarządzanie projektami i podejście projektowe do realizacji inicjatyw w przedsiębiorstwie; zarządzanie budżetami i harmonogramami projektów.